Sposoby na stres

Ciekawostki

avocat

Stres jest nieodłączną częścią naszego życia. Nie da się go uniknąć, ale można a nawet trzeba robić wszystko, aby zminimalizować jego negatywny wpływ na nasze zdrowie.

Długotrwały stres wyniszcza nas zarówno psychicznie jak i fizycznie. Podnosi ciśnienie krwi, może prowadzić do zawału lub wylewu, zwiększa prawdopodobieństwo choroby wrzodowej i osłabia kości. Z powodu silnego napięcia mięśni otaczających kręgosłup może powodować bóle i sztywność w jego obrębie. Jest też często przyczyną napięciowych bólów głowy.

Nie trzeba chyba dodawać, że stres fatalnie wpływa również na nasz wygląd. Z powodu silnego stresu radykalnie obniża się poziom wielu witamin i mikroelementów we krwi. Skutek to zmęczona i szara cera, bardziej widoczne zmarszczki, problemy z paznokciami i włosami.
Zmniejszony dopływ krwi do skóry może prowadzić do powstania trądziku, pokrzywki, nasilenia egzemy i łuszczycy.

Życie w ciągłym napięciu najczęściej oznacza również problemy ze snem, a odpowiednia ilość snu jest nam niezbędna, aby normalnie funkcjonować. Często spotykaną reakcją na sytuacje stresowe jest brak apetytu lub wręcz przeciwnie nadmierne objadanie się. Wiadomo, że spożywanie węglowodanów na krótko poprawia samopoczucie, ponieważ prowadzi do podniesienia w mózgu poziomu serotoniny, zwanej „hormonem szczęścia”. Jest to jednak droga do nikąd. Prowadzi jedynie do otyłości, która podobnie jak stres leży u źródła wielu groźnych chorób. Dlatego tak ważne jest by umieć sobie radzić ze stresem w sposób racjonalny.

Nie od dziś wiadomo, że najskuteczniejszym, a jednocześnie całkowicie naturalnym i bezpiecznym sposobem na radzenie sobie ze stresem są aktywność fizyczna i relaks, najlepiej na świeżym powietrzu. Jest tyle form aktywności fizycznej, że na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Zamiast sięgać po kolejnego batonika, wybierzmy się na przykład na spacer.

Marsz to najprostsza forma ćwiczeń, dostępna dla każdego. Już po 10 minutach intensywnego marszu spada poziom napięcia psychicznego. Ten rodzaj aktywności poprawia pracę układu krążenia, wzmacnia serce, zapobiega osteoporozie, podnosi poziom „dobrego” cholesterolu, a także obniża ciśnienie krwi. Tempo marszu możemy dostosować do naszej aktualnej kondycji i ogólnego stanu zdrowia.

W ostatnich latach dużą popularnością cieszy się Nordic Walking. Jest to dynamiczny spacer ze specjalnymi kijkami, których konstrukcja sprawia, że podczas marszu zaangażowanych jest ok. 90% mięśni całego ciała, a stawy kolanowe i kręgosłup są odciążone. Ten rodzaj treningu powoduje też intensywniejsze spalanie kalorii niż podczas zwykłego spaceru czy nawet biegu, modeluje sylwetkę zamieniając tkankę tłuszczową w masę mięśniową. Organizm zostaje dotleniony i wzmocniony. Pozytywnej stymulacji podlega przemiana materii, co skutkuje redukcją zbędnych kilogramów.

Zbawienna dla naszego organizmu jest zwykła gimnastyka. Pół godziny ćwiczeń dziennie, choćby tych najprostszych, znanych ze szkolnych lekcji w-f wystarczy, aby dotlenić organizm i utrzymać się w formie. Można też ćwiczyć aerobik albo pilates. W tym przypadku dobrze jest zapisać się na jakieś zajęcia z instruktorem.

Godne polecenia jest też pływanie. Jest zdrowsze dla organizmu niż morderczy trening na siłowni. Pomaga w odchudzaniu oraz w walce z cellulitem. Odpręża a jednocześnie dodaje energii. Woda rozluźnia mięśnie, a co za tym idzie świetnie relaksuje. Pływanie ma pozytywny wpływ na kręgosłup, wzmacnia mięśnie grzbietu, zwiększa wydolność serca i płuc. Jest dobrym sportem dla osób otyłych, gdyż nie obciąża kręgosłupa i stawów.

Bardzo wiele zalet ma również jazda na rowerze. Zapewnia nie tylko dotlenienie organizmu, ale również kontakt z przyrodą (oczywiście jeśli nie jeździmy po zatłoczonej ulicy). Angażuje prawie wszystkie mięśnie, również mięśnie brzucha co wspomaga odchudzanie. Poprawia kondycję i nie jest tak obciążająca dla kręgosłupa i stawów jak np. biegi czy gra w tenisa.

Dobrze jest opanować jakąś technikę relaksacyjną. Najprostszą jest trening autogenny. Wystarczy położyć się wygodnie, zamknąć oczy, wyobrazić sobie, że jesteśmy w jakimś miłym miejscu i po kolei rozluźniać w myślach wszystkie mięśnie. Zaczynamy od głowy a kończymy na palcach u stóp. Trening autogenny pozwala wprawić się w stan głębokiego odprężenia i spokoju. Innym sposobem na uzyskanie takiego stanu jest metoda progresywnego rozluźniania mięśni, polegająca na kolejnym napinaniu i rozluźnianiu mięśni w poszczególnych partiach ciała. Odbywa się to postępująco, obejmując po kolei wszystkie grupy mięśni. Systematyczny trening relaksacyjny łagodzi lęki i napięcia. Dobrze jest wykonywać ćwiczenia przy muzyce o spokojnym rytmie.

Bardzo skuteczna w walce ze stresem jest joga. W związku z tym, że stres zakłóca naturalny rytm oddechu, organizm nie otrzymuje dostatecznej ilości tlenu niezbędnego dla zdrowia. Joga uczy prawidłowego oddychania. Odpowiednie ćwiczenia pomagają dotlenić i oczyścić organizm. Właściwe stosowanie jogi biologicznie odmładza ciało i opóźnia jego starzenie. Joga pomaga też w walce z nadciśnieniem oraz w zaburzeniach sercowo-naczyniowych. Przeciwdziała bólom kręgosłupa, daje siłę i elastyczność. Pomaga zwalczyć bóle głowy i problemy ze snem. Jest niezastąpionym lekiem na depresję. Relaksuje ciało i umysł. Ćwiczenia jogi przeciwdziałają otyłości, a w przypadku już istniejącej pomagają ją zredukować.

Inną sprawdzoną formą ćwiczeń terapeutycznych jest tai chi. Podobnie jak joga nadaje się dla ludzi w każdym wieku. Wywiera pozytywny wpływ nie tylko na układ nerwowy, pomaga również w schorzeniach takich jak zapalenie stawów, reumatyzm, rwa kulszowa czy zapalenie korzonków. Wzmacnia zdolność do koncentracji, pomaga żyć w harmonii ze sobą i światem, który nas otacza. Pomaga doprowadzić wagę ciała do optymalnego poziomu, dzięki spalaniu nadmiaru tkanki tłuszczowej.

Warto zainteresować się sztuką medytacji. Pozwala ona nie tylko usuwać napięcie fizyczne i psychiczne, ale również wyrabia w nas umiejętność zachowania zimnej krwi w trudnych momentach. Uodparnia na presję zewnętrzną, sprawia, że lepiej sobie radzimy z trudnymi sytuacjami.

Dla naszego zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego bardzo ważny jest też odpoczynek. W codziennym zabieganiu znajdźmy trochę czasu tylko dla siebie i oderwijmy się od rutynowych zajęć. Posłuchajmy muzyki, zróbmy sobie relaksacyjną kąpiel przy świecach, oddajmy się zabiegom kosmetycznym. Otoczmy się zapachem olejków eterycznych. Wiele z nich ma właściwości łagodzące stany lękowe (np. olejek cytrynowy, pomarańczowy, lawendowy).

Czas urlopu starajmy się wykorzystać na aktywny wypoczynek. Nierzadko zdarza się, ze rezygnujemy z urlopu z powodu nadmiaru pracy, albo przeznaczamy go na zaległe prace w domu jak np. remont mieszkania. Takie zachowanie zemści się na nas prędzej czy później. Nie jest też dobrym pomysłem leżenie przez cały urlop na plaży w otoczeniu tłumu. Hałas i zgiełk raczej nie pomogą nam się zrelaksować. Jeżeli tylko jest to możliwe wyjedźmy w jakieś mniej zaludnione, przyjemne miejsce, gdzie możliwy będzie bliski kontakt z naturą. Odpoczynek w otoczeniu zieleni, spacery po lesie, wędrówki po górach, świeże powietrze, źródlana krystalicznie czysta woda to najlepsze lekarstwo na skołatane nerwy. Szum drzew, szmer górskich strumieni, śpiew ptaków to najlepsza muzyka relaksacyjna.

Dla osób, które nie mogą sobie pozwolić na dłuższy urlop, a dysponują odpowiednim zapleczem finansowym dobrym rozwiązaniem jest pobyt w ośrodku SPA. Skrót SPA pochodzi od łacińskiej sentencji „sanus per aqua” czyli „zdrowie przez wodę”. Warto przypomnieć, że na przełomie XVIII i XIX wieku tak zwane „wyjazdy do wód” były szalenie popularne. Służyły one właśnie podreperowaniu zdrowia i urody. My też możemy skorzystać z oferty licznych w naszym kraju uzdrowisk. Sanatoria i liczne obiekty wypoczynkowe oferują nie tylko szeroki program odnowy biologicznej, ale także wiele z nich organizuje zajęcia z instruktorami np. Nordic Walking, aerobiku, czy gimnastyki w wodzie.

Dla osób walczących z nadwagą dobrym rozwiązaniem mogą być wczasy odchudzające. Cieszą się one coraz większą popularnością. Pozwalają nie tylko schudnąć bez efektu jo-jo, ale również poznać zasady prawidłowego odżywiania oraz programy ćwiczeń opracowane przez specjalistów, które później po powrocie do domu będzie można wcielać w życie we własnym zakresie.