Jesteś tym, co jesz

Ciekawostki

Zdrowe odżywianie to gwarancja urody.

Na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci ogromny wpływ ma to, co jemy. Jest wiele produktów, których codzienne spożywanie zapewni nam nie tylko piękny wygląd ale i zdrowie.

Najważniejszymi przyczynami powstawania zmarszczek są: odwodnienie skóry, szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe oraz efekt wolnych rodników.

Wolne rodniki to aktywne cząsteczki tlenu, które powstają w żywych organizmach (przy spalaniu tlenu podczas oddychania), a także w powietrzu i żywności. Z jednej strony są potrzebne w naszym organizmie, gdyż walczą z wirusami i bakteriami, z drugiej – jeśli jest ich za dużo –  zamiast niszczyć chorobotwórcze drobnoustroje, uszkadzają też zdrowe komórki.

Skutkiem tego komórki przestają pracować prawidłowo. Pogarsza się stan wielu narządów, co prowadzi do wielu groźnych chorób.

Skutkiem działalności wolnych rodników jest przedwczesne starzenie się skóry, która traci jędrność i elastyczność. Ilość wolnych rodników w naszym organizmie ulega ciągłemu zwiększeniu. Najpoważniejszymi powodami tego stanu rzeczy są: skażenie środowiska, życie w stresie, zła dieta, nadmierne promieniowanie jonizujące, a także nadmierne opalanie się.

Naszymi obrońcami przed wolnymi rodnikami są tzw. przeciwutleniacze. Mają one zdolność ochraniania organizmu przed ich niszczycielskim wpływem i poprawiania stanu uszkodzonych komórek. Częściowo organizm potrafi produkować je sam, niestety w niewystarczającej ilości. Dlatego należy wspomóc organizm, dostarczając mu przeciwutleniaczy w pożywieniu.

Do najważniejszych przeciwutleniaczy należą:

• Beta-karoten (prowitamina A) – zawierają go warzywa pomarańczowe, zielone i czerwone, zwłaszcza marchew, czerwona papryka, brokuły, kapusta włoska, sałata, botwina, dynia, cykoria, szpinak, jarmuż, natka pietruszki, pomidory, zielony groszek. Owoce bogate w beta-karoten to zwłaszcza morele i brzoskwinie.

Niedobór tej witaminy w organizmie skutkuje wysuszeniem i łuszczeniem się skóry, wypadaniem włosów i łamliwością paznokci.

• Witamina A – umożliwia ciągłą odnowę skóry.

• Witamina C – posiadają ją owoce i warzywa, zwłaszcza cytrusy, czarna porzeczka, kiwi, truskawki, papryka, kapusta, brukselka, brokuły, natka pietruszki, szpinak, sałata, zielony groszek.

Jest niezbędna do produkcji kolagenu, dzięki któremu skóra staje się jędrna i sprężysta.

• Witamina E – nie bez powodu zwana jest często „eliksirem młodości”. Dostarczą nam jej oleje roślinne (zwłaszcza słonecznikowy), kiełki pszenicy, migdały, orzechy, jaja, awokado, suszone morele, ziarno słonecznika, kukurydza, sałata, seler, kapusta, papryka.

Jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy.

Selen – zwiększa skuteczność witaminy E, chroni skórę przed zanieczyszczonym powietrzem.

Dostarczą go nam wątróbka, nerki, ser żółty, jaja, ziarna zbóż, drożdże, grzyby, soczewica, tuńczyk. Bogatym źródłem selenu są też płatki owsiane i kukurydziane.

• Wielu dobrze przyswajalnych przeciwutleniaczy dostarczą naszemu organizmowi również ryby, oliwa z oliwek, owoce morza, jabłka, zielona herbata, czerwone wino i sok z czerwonych winogron. Picie naparu z zielonej herbaty uodparnia ponadto skórę przed szkodliwym wpływem promieni UV oraz zapobiega pękaniu naczynek na skórze.

• Korzystnie na włosy i cerę wpływają również kwasy tłuszczowe omega-3 zawarte m. in. w tłustych rybach i orzechach.

• Zdrowa dieta dla włosów to potrawy zawierające cynk, magnez, żelazo, witaminy z grupy B i PP, biotyna, witaminy A, C, E, siarka. Znajdują się w żółtku, kalafiorze, kapuście, brukselce, cebuli i czosnku.

• Warto wspomnieć również o krzemie – pierwiastek ten uczestniczy w wytwarzaniu kolagenu. Najczęstszym objawem niedoboru krzemu jest osłabienie włosów i paznokci. Bogatymi źródłami krzemu są: kasze, produkty z mąki pełnoziarnistej, warzywa korzeniowe, fasola i groch.

• Zdrowe odżywianie powinno być bogate w błonnik, który pomaga kontrolować wagę, zapobiega tyciu. Znajduje się on przede wszystkim w owocach (jabłka!), warzywach, ziarnach zbóż i pieczywie pełnoziarnistym.

Zdrowa żywność to owoce i warzywa, najlepiej hodowane na działce, czy w przydomowym ogródku. Tam stosujemy mało środków chemicznych i nawozów sztucznych, co jeszcze polepsza walory zdrowotne tych darów natury.

Zauważmy, że wiele produktów pojawia się w powyższym tekście w różnych aspektach. Zadbajmy, aby znalazły się one w naszym codziennym jadłospisie.